Verhaal 27: Oversteek van Tenerife naar Tanger 2 mei”17
Dinsdag 25 april, nadat de boodschappen zijn bezorgd en weg gestouwd,
gooien we om 12u de landvasten los. Er
zit een behoorlijke depressie ten noorden van Madeira die op de Canarische
Eilanden en langs de Marokkaanse kust 5 dagen zuidenwind zal opleveren. We
waren van plan om naar Porto Santo bij Madeira te varen en Marc en Carola weer
te zien die daar ook loeren op een kans om naar Portugal te komen. De
voorspellingen bij Porto Santo zijn slecht: harde wind, regen en onweer. We
besluiten de route langs de Marokkaanse kust te nemen met rustig weer en goede
wind, mogelijk met één dag hardere wind en regen volgens de voorspellingen van
de weerfaxen die Frits opgehaald heeft. Dit is onze kans om in rechte lijn naar
de Algarve of Gibraltar te komen. We varen een NO koers met de wind achter. Het
is heerlijk weer, warm op het voordek in de zon, weinig golven. Ik wil een
laatste keer overboord om te zwemmen en laat me aan het zwemtrapje hangend
overspoelen door helder blauw water en voel me als een dolfijn. De golven en de
kracht van het water zijn groter dan ik dacht en het kost me moeite om weer aan
boord te klimmen. Niet veel later worden we omringd door een grote groep
vrolijk springende en duikelende échte dolfijnen. Zou ik ze aangetrokken hebben
? De eerste nacht is overladen met
sterren. Heldere gele stipjes op een zwart doek.. De maan is niet te zien maar
wel schijnt er een baan licht over het water van een planeet. Moet Venus wel
zijn. De Melkweg is door de verrekijker spectaculair, laat staan door een
sterrenkijker. Het water fluoresceert wit met groene deeltjes en Salon trekt
een wit oplichtende streep door het water als een uitgeveegd krijtbord. Plots
zie ik naast en achter de boot dezelfde witte strepen door het water schieten,
soms in een spurt rechtdoor, soms kronkelend heen en weer. Soms als een
vuurpijl die afgeschoten wordt, soms als een grote opgelaten vlieger met een
lange kronkelende staart door de lucht. De dolfijnen hebben er lol in. Met 4
tot 6 knoop gaat het niet hard maar wel rustig. Frits en ik wisselen van
wacht ongeveer om de 5,5 uur .
Dag 3 waait het Zuid windkracht 4, een heerlijk windje om lekker
op te schieten. De golven bouwen op en trakteren ons op surfpartijen .tot 14
knoop. We varen tussen de 8 en de 11 knoop. Het gaat eindelijk opschieten.
Lanzarote bleef wel heel lang achter ons aan plakken. De wind trekt aan naar
windkracht 5 en Frits zet twee riffen in het grootzeil. Tijdens Frits zijn
wacht ’s nachts is het bewolkt geworden en voor ons uit wordt de hemel urenlang
totaal verlicht door bliksem. We
minderen zeil en vaart om niet in het onweer terecht te komen. Dat lukt, het
schuift voor ons uit en we hebben het geluk alleen een paar kleine regenbuitjes
te incasseren. Het wordt drukker met
grote schepen . Ze zijn al zichtbaar voordat ze in beeld komen op AIS op
het computerscherm. Sommigen komen op minder dan een mijl afstand voorbij
geschoven met een snelheid die de zenuwen soms laat gieren. Ik blijf er wel
wakker door. Ook overdag duiken ze soms verrassend plotseling op voor onze neus. Om het kwartier scannen we
de horizon. De middagwacht breng ik lezend, schrijvend of selfie-oefenend door.
Dag 4 wordt beduidend frisser maar nog steeds is het aardig weer
met grote witte bloemkoolwolken scherp afgetekend tegen de blauwe achtergrond
maar soms ook een pikzwarte dreigende lucht met nog een stuiptrekking van de
zon. De wind is afgenomen en valt zelfs weg. De motor gaat bij. Ooh wat heerlijk, dat motorgeluid van de nieuwe
motor. Hij doet het uitstekend. Marc de monteur heeft prima werk geleverd. Wij
zijn blij met hem.
De laatste nacht, zondag 30 april , zakt eindelijk de hoofdpijn
waar ik al 4 dagen last van heb weg en ik voel me geweldig. Ik sta uren op het
bankje, wind om mijn hoofd, geniet van de zonsopgang en prachtige muziek door
de koptelefoon. Het “naar-het- Carieb-
varen- gevoel” is er opeens weer, met dat verschil dat ik nu een jas en een
sjaal nodig heb. We waren vergeten dat
muziek ons de nacht door kan helpen. Ook Frits maakt er dankbaar gebruik van.
Ik laat hem langer slapen
omdat hij straks bij aankomst fit moet zijn. Hij wordt na 6 uur slapen wakker
en gaat zich opfrissen. Ik check of de 2 grote schepen heel dichtbij goed langs
ons heen komen, en ga dan in de keuken een heerlijk ontbijtje maken van
gebakken broodjes en verse koffie. We zeilen met een rustige 5 á 6 knoop in een
naar West gedraaide wind naar Tanger. Het lijkt ons leuk om nog een keer rond te kijken in die andere
wereld. Nog 20 mijl te gaan en ons hartje maakt een vreugdesprongetje omdat we
het gered hebben op tijd veilig te zullen aanmeren, voordat de wind hard zou
worden. Ik hoor geschreeuw buiten, denk dat ik hallucineer na 5 dagen op zee en
schenk water in de koffiefilter. Met een ruk staat Salon plotseling helemaal stil. Met twee
sprongen tegelijk zijn Frits en ik buiten. Enigszins verlamd van schrik tikken
een aantal seconden weg voordat we in
beweging komen. Dit is niet goed voor ons hartje dat nu een paar verdiepingen
zakt als een lift die snel naar beneden zoeft en plotseling ergens blijft
hangen. Achter de scopen een heel lang snoer van kleine gele drijvende
balletjes in een lus om ons heen., een piepklein vissersbootje met 3 mannen die
een groot lusvormig visnet binnen halen vlakbij. Ik hoor ze kermen. We zijn
recht in hun visnet gevaren! Wat te doen? We doen niks. We durven niet aan hun
net te gaan prutsen en laten hen, al net ophalend, dichterbij komen. We hebben visioenen van boze
vissers die een schadeclaim eisen, gedoe met politie misschien? Wij hebben hen
letterlijk over het hoofd gezien. ( gelukkig niet overvaren). Ze zijn ook bijna
niet te zien in de golven en hun net al helemaal niet. Ik was gefixeerd op
grote schepen, niet op minuscule stipjes vissersboot. Wel fout natuurlijk;
vlakbij de kust van Marokko kun je kleine bootjes verwachten. Toen de drie
mannen vlakbij waren staken we allemaal de armen in de lucht; de man aan het
roer kermde dat ze maar arme vissers waren en het leek er op dat ze de schuld
bij zich zelf legden. Misschien was dat ook wel een beetje zo: ze namen veel
risico door met zo’n klein bootje midden tussen grote langsvarende schepen te
gaan vissen. Het is vast niet de eerste keer dat een visser overvaren wordt. Ze
bedachten een plannetje om los te komen. Wij haalden de zwaarden omhoog en aan
bakboord kwamen we los. Ze voeren naar de stuurboordkant waar een vissersboei
tegen de romp aan schuurde. Het gekerm van de man aan het roer werd harder. Er
zat niets anders op dan een stuk net doorsnijden. Ondertussen ging hun boot
wild op en neer door de golven. Ondanks uitgebrachte stootballen waren botsingen
en beschadigingen aan onze pas geverfde romp niet te voorkomen. Elke dreun deed
me in elkaar krimpen. De twee andere mannen gingen wild op en neer dansend aan
het werk. Het zag er link uit. Niet veel later waren we vrij van elkaar. Het gekerm
hield op. Onze pikhaak viel in het water en dreef weg. Ze waren zo lief de
pikhaak op te pikken en terug te brengen. De man aan het roer vroeg of we
sigaretten hadden. Een hoeraatje voor Frits die op Porto Santo er stellig op
had gestaan dat we een slof sigaretten zouden inslaan toen we het plan hadden
om naar Agadir te gaan. Soms kun je daar een Marokkaans hart heel blij van
maken hadden we gelezen. Nu kwamen ze dus uitstekend van pas. Wij de pikhaak
terug en zij een slof sigaretten. Blij en dankbaar namen ze het aan en de
tweede man was zelfs zo gul om een flinke tonijn van toch een kilootje of 7 in
het gangboord te gooien met de mededeling: “dit is goud.” Ik voelde me bezwaard
ook nog een vis van hen aan te nemen
maar ze voeren al weg terwijl de derde en jongste man een handgebaar maakte van
geld geven. Zeker een cursus assertiviteitstraining gehad. De andere twee wilden daar niks van weten en
al discussiërend vertrokken ze. Opgelucht wisten we niet hoe snel we de zeilen
moesten hijsen om afstand te creëren. Hier waren we wel heel goed van af
gekomen. Echt niet gedaan om een smeuïg verhaal te hebben! We durfden de motoren niet te starten, bang
dat er misschien nog stukken visnet in de schroeven zouden zitten. Het ging
goed. We lieten ons het ontbijtje met de koud geworden broodjes heerlijk
smaken. Eigenlijk moest ik al lang naar bed. Ik durfde mijn ogen echter niet
meer van het wateroppervlak af te houden. Samen tuurden we voortdurend over zee en ontdekten nog tientallen van die
kleine onooglijke onopvallende vissersbootjes. Je ziet ze echt “bijna” niet.
Ik fileer de grote vis op het voordek en snij er voor 3 maaltijden ” vlees” af . De rest is voor de meeuwen. Hij smaakt als biefstuk, zo lekker.
Precies om 12u , en dus precies na 5 dagen ,varen we Tanger
binnen. We kunnen de nieuwe jachthaven die volgens de boeken klaar moest zijn
niet vinden. Wel zien we een man op de kade die teken doet dat we daar kunnen aanleggen.
Blijkt dat ze nog volop bezig zijn met de aanbouw van de nieuwe jachthaven en
dat dat nog wel 4 jaar kan duren voordat alles klaar is.
We zijn er! Het plan is gelukt, het weer was perfect en heeft ons
niet in de steek gelaten. We zijn vóór de harde wind die overmorgen verwacht wordt, binnen. De grootste
dagafstand was 170 Mijl, stroom tegen. We zijn beland in de andere wereld waar wij allebei naar uitkijken. Een béétje spannend is het
wel: eigenlijk moet een paspoort nog 6 maanden geldig zijn in Marokko. Mijn
paspoort is nog slechts 5 maanden geldig. Ze zouden moeilijk kunnen doen; 35
jaar geleden voeren Frits en ik met Frits zijn eerste zelfgebouwde kleine
Wharramcatamaran naar Tanger. We kwamen er ’s nachts aan en bij het krieken van
de dag, moskeegezang op de achtergrond, togen we naar het politie- en douanekantoor om
in te klaren, daarna de stad in te gaan voor een ontbijt. Zo ver is het nooit
gekomen. We werden uren vastgehouden op het politiebureau waar ze moeilijk
deden omdat we geen visum hadden. Met een politiebusje werden we weer naar de
boot gebracht en moesten we, nadat ze de boot doorzocht hadden op drugs, onmiddellijk
het land uit. Toen ik treuzelde met losgooien haalde één van de agenten zijn
geweer van de schouder. Bijzonder teleurgesteld zijn we toen overgestoken naar
Gibraltar. Nu zijn na twee uur hoppen
van het ene kantoor naar het andere alle formaliteiten bij de haven, politie en
douane afgehandeld en kunnen we vrij rondlopen., een paar stempels rijker in
ons paspoort. Mijn paspoortdatum is hen allen ontgaan. We hoeven er niet aan te
twijfelen of de stempels wel goed
afgedrukt zijn. De wat norse beambte slaat 4 stempels met een karateslag in ons
paspoort. Het bureautje zakt door zijn poten en ik denk dat het bureaublad zal splijten
. De beste man wou hiermee waarschijnlijk zijn autoriteit aantonen. Ondertussen
wachten wij op een ons aangewezen stoel. Ik kijk naar de diagonaal gelegde
vloertegels en het begint te draaien in mijn hoofd. Ik word duizelig en kijk
snel op naar het trapgat. Help, het beweegt. Ook de kast deint heen en weer. Ik
voel me draaierig alsof ik van mijn stokske zal gaan. Frits blijkt hetzelfde
gevoel te hebben. Niet te geloven: we zijn zeeziek. Ik concentreer me maar op
het portret van Koning Hassan aan de muur. Die staat tenminste stil. De
douanebeambte daarentegen was ontroerend lief. Ik moest de formulieren invullen
en hij las me voor uit de paspoorten wat ik moest schrijven. Zelfs onze namen
ging hij voor me spellen. Als een lieve papa die zijn dochtertje helpt met
huiswerk maken. Mijn eigen paspoort moest ik nu zelf maar proberen zei hij op een bemoedigend
toontje. Hij was nu moe geworden. Als een pruilend kind zei ik in het Frans dat
het nu juist moeilijk werd: ik was Belgische en in Congo geboren…. Hij kwam
niet meer bij van het lachen, beschouwde mij als een beetje Afrikaanse en
besloot dat hij me dan toch maar zou helpen met voorlezen. Geweldig. Hij liep
het hele eind met ons naar de boot terug alleen maar om ons te vergezellen. Bij
aankomst bij de boot gaf hij ons nog een hand en liep toen weer terug naar
kantoor. Tien stappen verder draaide hij zich om en kwam naar me toe om te
vragen of hij me niet moest helpen om aan boord te komen nu de boot bij laag
water dieper lag. De schat.
We liggen met uitzicht op de vissersvloot aan de overkant. Wel
honderd van die kleine ons nu goed
bekende vissersbootjes en een flink aantal grote vissersboten. Het is een komen
en gaan en op de kade vele mensen die vis komen kopen. Het lijkt zoals we op het bankje in de kuip door de
raamopening van de tent toekijken alsof we voor ons flatscreen zitten te kijken naar een boeiende
documentaire over Tanger. De meeuwen maken deel uit van het scenario. Krijsend
en ruziënd cirkelen ze rond , vechtend om visafval. Ze krijsen hier wel heel
hard, vinden wij. Daar kan geen Dover tegen op. Haha, wat blijkt? Het harde
gekrijs met roofvogel- en Flipperachtige geluiden komt uit een speaker op de
bouwplaats vlakbij waar ze werken aan de nieuwe haven. De bedoeling is de meeuwen
te verjagen maar ze zijn immuun geworden en trekken zich nergens meer wat van
aan. Uit de moskee klinkt het alsof
duizend bijen een zeurend lied zoemen. Het gezoem stijgt een paar tonen en
benadert het geluid van motorraces bij Polderputten. Motoren van vissersbootjes ronken door het
water. Na 22 uur in touw te zijn geweest
beginnen mijn ogen te branden. We zoek en ons bedje op en hopen net zo
immuun te zijn voor slaapverstorende geluiden als de meeuwen.
5 reacties:
Wat een avontuur zo midden op zee! Gelukkig is het nog met een sisser afgelopen. Veel plezier nog😊 En dikke kus💋
Wat een mooie overtocht, ja, de vissersnetten langs de kust van Marokko, heeft menig zeiler in de problemen gebracht. gelukkig is alles goed afgelopen en een tonijn op de koop toe, geweldig. Veel plezier in Marokko. liefs José
Wat weer een spannend verhaal. Prachtig en nu langzaamaan richting de Algarve. Genieten van de laatste maanden. Groetjes Jolanda & Jan
Dankjewel voor de leuke reacties. Morgen richting Algarve. Ook weer leuk.
Prachtige belevenissen. Heb elke dag naar windity gekeken en was blij dat jullie zo'n mooie wind hadden. En een vissers ervaring rijker. Wel spannend hoor. We nemen je tip mee voor als wij naar Agadir gaan: een slof sigaretten. Veel plezier in Tanger en mooie zeiltocht naar de Algarve. Groetjes Wijnand en Marlies
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage