Verhaal 5: Ayamonte 20 september
De ondergaande zon smelt de heuvels om tot goud. We ankeren nog een paar nachten op stille plekjes in de rivier. Toch onrustiger dan we dachten. Om 6u ’s morgens zitten we beiden rechtop in bed na een zware dreun tegen de boeg. Het flitst door ons hoofd dat het anker niet gehouden heeft en we ergens opgebotst zijn of iemand op ons. Frits is in 2 seconden aan dek met zaklamp en ziet een zware boomstam die voor de boeg blijft hangen. Hij krijgt hem met moeite weg geduwd met de pikhaak. Ook achter de ankerketting hoopt zich bamboe op dat met de stroom meegevoerd wordt. Door de stroming tegen de wind draait de boot vele rondjes en slaapt Frits een nacht op de bank ter ankercontrole.
We ankeren een paar heerlijke dagen buiten de haven van
Ayamonte ( Spanje) op de rivier en gaan met de bijboot naar de wal. In Ayamonte
proberen we herkenningspunten te vinden van 34 jaar geleden toen we er samen
waren op onze allereerste grote reis en toen er nog zwaar bepakte ezeltjes door
de straten liepen. De ezeltjes hebben afgedaan. Het hijskraantje dat destijds
onze boot Orion uit het water heeft getakeld staat nog steeds op de kade. Ik
was toen 8 maanden zwanger van Lonneke. Frits en zijn broer Maarten hebben de
Orion toen uit elkaar gehaald en in een vrachtauto gepast om hem weer naar Ter
Apelkanaal te brengen. We vonden oude voetstappen op het grote plein met de met
kleurige tegeltjes ingelegde banken, omzoomd met palmbomen en bougainville.
Verder zijn de herinneringen ver weg gezakt. Een Nederlander in Sanlucar
waarschuwde ons dat de Rio Guadiana gevaarlijk gebied is. Velen blijven er
hangen om nooit meer weg te gaan. Dat kunnen we alleen maar beamen maar we
vinden Ayamonte nog veel gevaarlijker
met al die gezellige kleine straatjes, leuke bars met overheerlijke
tapas, om van de ijskoude biertjes nog maar te zwijgen.
Overdag doen we altijd wel wat klussen: Frits doet het
meeste werk maar ik ben zijn lieftallige assistente. Oliepeil van de motoren
controleren, lijn van de rolfok veranderen, ronde raampjes afwerken, een scheur
in het grootzeil repareren en er samen een nieuw stuk zeildoek opnaaien, nieuwe
sleetjes en touwen maken bij de voornetten. De sleetjes worden gaar in het
zonlicht en breken af, dan zakken we door het net. Frits zit met een tang stukgesneden draadjes
los te trekken als een tandarts die kiezen trekt. Ik neem alles aan en reik hem
de juiste instrumenten.. Als vanzelf zingt het liedje door mijn hoofd: “Het is altijd lente in de ogen van de
tandartsassistente….”. Ik ga een paar keer per dag afkoelen overboord, maar
niet zonder een grondige kwalleninspectie. Vreselijke beesten maar ik vind het
wel bewonderenswaardig hoe ze zich ontspannen laten meevoeren op de stroom van
hun leven. Bij eb naar zee en bij vloed weer terug. Niks meer dan dat. Ik moet
me met twee handen goed vasthouden aan de zwemtrap i.v.m. de sterke stroming.
Als ik loslaat ben ik ….weg.
De avonden zijn heel speciaal: de volle maan kwam in al zijn
glorie als een enorme gouden bal tevoorschijn van achter de daken van Ayamonte
en de laatste avonden is het windstil, de lucht kleurt zachtroze , krekels en
wadvogels zingen hun lied, een vissersboot stampt door het roze heen op weg
naar de haven en doet ons schommelen op zijn golven. Later op de avond probeert
het oranje licht van de straatlantaarns zich een weg te banen door de opkomende
mist. Een omfloerst in stilte verzonken tafereel. Ik kan de stilte aanraken.
De volgende morgen worden we wakker in een witte wereld: potdicht
van de mist. Net nu we van plan zijn Ayamonte te verlaten en net nu we gisteren
de was hebben laten doen en het nu niet kunnen drogen. We veranderen catamaran
Salon in Wasserette Salon en hangen alles door de hele kuip. Als de zon om 10
uur de mist verjaagt gaat het anker op. Er zit een heel groot stuk vissersnet
en een kluwen van touw in een stinkende berg modder om het anker gedraaid. Ik
hang over de voorbuis en met een kartelmes ben ik 10 minuten bezig om alles los
te snijden. Mijn handen stinken naar honderden jaren rottingsprocessen van
organisch materiaal. Maar ik heb het gefikst. Op naar Faro.
1 reacties:
Wat een heerlijke poëtische verhalen weer! Echt meegenieten zo met al jullie avonturen. Tja, die rolverdeling hebben wij ook wel vaak aan boord bij technische klussen. Dan is Marianne mijn lieftallige assistente maar soms trekken we samen op, met het rollen van double coat bijvoorbeeld. Altijd heel gezellig zo samen aan het werk! Ik geniet werg van jullie blog. Graag neem ik een stukje over voor het komende CTC nr. Zal wel van te voren aangeven welk stuk en misschien nog vragen om een paar regels ter inleiding.
Groetjes! Maarten
Een reactie posten
Aanmelden bij Reacties posten [Atom]
<< Homepage