zaterdag, september 11, 2010

Verhaal 6

Verhaal 6 Van Porto Santo naar Madeira

In Porto Santo brachten we een paar rustige dagen door buiten de haven voor anker. De haven bood goede voorzieningen wat betreft de was laten doen, douches, internet . De havenmeester vertelde dat we dag en nacht konden internetten ( in de open lucht), alleen was hij er vergeten bij te zeggen dat er geen verlichting was en dus zaten we 's avonds met een zaklampje te computeren. Het sociale leven begint op gang te komen: onder ankerende jachten worden ervaringen, kennis en informatie uitgewisseld en er zijn heen en weer koffievisites. Toevallig kregen we contact met een Noors stel ( van rond de 69) bij het kopen van een buskaart voor de rondtour. Het klikte en sindsdien trekken we met elkaar op. Frits heeft hen geholpen bij het installeren van computerprogramma's en daar staat dan weer een Noorse lunch tegenover. Onze talenkennis neemt toe nu we verschillende talen door elkaar praten. ( one day un hombre me dice que eu falo muinto good o portugues und I was glucklich parceque o meu portugues no es tan bueno!)
Het eiland is mooi en geel van droogte. Het enige dorp is intiem en rustig. Het strand bij de westpunt riep herinneringen op aan Curacao : okergele stranden met grote okergele rotsen als enorme zandtaarten, palmbomen en diepblauw helder water. ( zie foto)
3 september zeilde Frits alleen naar Madeira aangezien ik geveld was door migraine die dagenlang aanhield. We ankerden 2 dagen om de oostpunt van Madeira in een werkelijk prachtige baai Baia da Abra met hoge rotsformaties in roodachtige en gelige terracottakleuren subtiel gecombineerd met grijs. ( mooi om te schilderen, Hansje). Boven op de kliffen zagen we mensen een wandelpad lopen, maar Frits kon er niet komen omdat er te veel branding stond om alleen op het strandje aan te landen met een klein bijbootje ( en ik lag in bed).Nu liggen we al een paar dagen voor anker bij de hoofdstad Funchal. Overdag kijken we tegen de bergen aan waarvan de hellingen bezaaid zijn met witte huisjes ( gelukkig bijna geen flatgebouwen te zien .) 's Nachts, als de bergwanden verduisterd zijn in het donker, kijken we tegen duizenden oranje lampjes aan die de indruk wekken dat er een nieuw sterrenstelsel is ontstaan. We hebben met het Noorse stel gisteren een autootje gehuurd en zijn grotendeels het eiland rondgereden en dwars overgestoken door de bergen. We genoten van spectaculaire uitzichten langs de kusten en van steile bergwegen met haarspeldbochten het binnenland in, soms met prachtig asfalt maar aan de noordkant nog met wegen uit de Romeinse tijd leek het wel ( Frits stuurde alsof hij het dagelijks deed en later in zijn slaap stuurde hij nog.) De natuur was erg gevarieerd: van gortdroog in het oosten, ruige donkere kliffen in het noorden, groene hellingen meer het binnenland in, hoofdzakelijk begroeid met druiven natuurlijk voor de bekende wijn van Madeira. Begin september wordt het wijnfeest gehouden en wij waren net op tijd om de afsluiting mee te maken met authentieke Portugese muziek en dans in klederdracht ( zie foto).Bij de laatste uitkijkpost tijdens ons autoritje zat een familie aan de kant van de weg hun 25 jarig huwelijksfeest te vieren op dekens op de grond.in het schemerdonker. We werden uitgenodigd Poncho ( brandewijn van Madeira) mee te drinken uit tinnen bekertjes en voor onderweg in de auto moesten we een gepofte aardappel uit de pan meenemen.
Funchal ademt een prettige ontspannen sfeer uit. Het is er helaas lastig om te internetten. Er zijn geen bars met Wifi zoals in Spanje. We zijn hier aangewezen op WiFi-zones bij de haven of in de stad. Vlak bij de antenne hebben we dan verbinding, maar geen stroom en de accu is snel leeg. Vanmiddag mochten we van een vriendelijke man stroom gebruiken in de tent die hoorde bij een zeilregatta zodat we foto's op de site konden plaatsen. Het is al dagen rustig weer met weinig wind en aangename temperaturen ook als het bewolkt is. We bereiden ons voor op de oversteek naar de Canarische eilanden.
Leuke reacties waren er te lezen op de site en op het dolfijnenfilmpje. Erg fijn om van jullie te horen ( lezen).
De Jazzdames wens ik succes met hun optreden in het Bosschuis, de schildergroep wens ik veel inspiratie en alle collegae wens ik veel werkgenot.
Porkberichtje: Wat een ontzettend leuke en inderdaad verrassende CD. Hoe heb je het allemaal zo toepasselijk bij elkaar gevonden Marjo? Geweldig.
Helaas voor Iris en Geert, maar de dobbelsteen werkt niet; ik kon nog net voorkomen dat Frits hem overboord gooide ( haha)

Liefs,
Marleen en Frits.
PS. op het moment van verzenden zitten we al op Tenerife, maar dat is voor het volgende verhaal.