maandag, augustus 30, 2010

verhaal 5

Verhaal 5 Van Lissabon naar Porto Santo Madeira

Op de Taag tegenover Lissabon zijn we een zijtak ingevaren en ankerden we bij zandbanken voor een oud klein eenvoudig dorpje Seixal. Er was een klein supermarktje van 3 bij 3 en een bakker. Maar er waren tientallen barretjes en eethuisjes en het sfeertje was heel relaxed. Met de veerboot waren we in een kwartier midden in het centrum van Lissabon. We hebben er 2 volle dagen genoten. De stad is 1 groot museum. We keken onze ogen uit in de ru?nes van de kerk van Carmo, een kerk uit de 14de eeuw die door een aardbeving en brand in 1755 is verwoest. Het dak is er af, maar de bogen en ornamenten staan er nog. Heel sfeervol op zondagmorgen was de wandeling door de tuin en het fort Castelo de Sao Jorge waar Pedro Godinho prachtig gitaarspel liet horen, de Barrio Alto en het Alfama heel sfeervol maar armoedig en onderhoudsgevoelig. Het enige minpuntje was een hand van een zakkenrolster in mijn rugtas. Frits zag het net op tijd en ik blafte het meisje af. Ze speelde de perfecte onschuld. Haar kans was mislukt. In de plaats Cascais, vlak voor Lissabon hebben we Frits en Reinhilde weer ontmoet en hebben we met een dineetje op de Salon afscheid genomen. Zij gaan door naar de Algarve, Marokko.en wij steken over naar Madeira.
Woensdag 25 aug. om 10u30 vertrokken vanuit Cascais met weinig wind en zondagmorgen 29 aug. om 10u aangekomen op het eiland Porto Santo boven Madeira. We hebben 499 M afgelegd. Al snel na vertrek viel de wind ons bij meestal uit het NW en later uit het NO varierend van geen wind tot windkracht 4. Twee keer hebben de zeilen 24u onveranderd opgestaan. De spinnaker , een bol licht zeil van 100 m2 , is zelfs uit de zak gekomen en dag en nacht blijven staan. Een heel relaxte overtocht, weinig anders te doen dan koers uitzetten, positie bijhouden op de zeekaart, inlezen in waar we naar toe gaan, opletten op scheepvaart die er nauwelijks is, vislijnen uitzetten, koken, en wisselen om de 4 tot 6 u om te slapen. Toen het even windstil was zijn we allebei overboord gegaan om te zwemmen. Het water is zo ongelofelijk mooi blauw dat ik het gevoel had in blauwe verf te stappen. ( iets voor Chris en Jet). Misschien heb ik de vissen aangetrokken: er zat ineens een hele school ter grootte van makrelen bij de boegen te spelen vlak aan de oppervlakte. Ze waren grijs bovenop en wittig naar onderen toe. Ze hadden iets weg van miniminidolfijntjes. We gooiden 2 vislijnen achter de boot uit, maar daar zwommen ze niet. De twee lijnen raakten in de war, maar alle blinkertjes, hapklare visjes en plankjes zijn gered. Frits kreeg de lijnen uit elkaar maar daarna zeilden we toch te hard en hebben we ons tegoed gedaan aan salamiworst. Nu we het over eten hebben, wat staat er op het menu wou Gea weten. Ik kan je de volgende recepten aanbevelen:
- kalkoenfilet in rode currysaus met kokosmelk, ananas en komkommer er door en rijst.
- stoofpotje van wortel, aardappel, gourgette , tomaat en salamiworst.
Het koken op een bewegend schip tengevolge van golven en/of hoge deining is niet altijd even makkelijk. Ik sta wijdbeens met mijn rug tegen de keukenkast verankerd in de pannen te roeren. Ik kan maar twee pannen tegelijk op het vuur hebben. De groene schort met jullie namen beschermt me tegen spatten of omvallende dingen, en het smaakt altijd prima.
Hoe voelen we ons eigenlijk dag en nacht op zee? We genieten er allebei heel erg van zowel overdag als 's nachts. De nachten waren heel bijzonder met een volmaakte volle maan waar elke nacht een stukje afgeknabbeld was. De maan gaf zoveel licht dat we bijna een boek konden lezen. Meestal kwam het zo uit dat Frits tot 1u 's nachts oplette en dat ik van 1u tot 6u overnam. Elke nacht werd zwoeler en al die uren bleef ik buiten . Het eerste uur had ik nodig om wakker te worden, het tweede uur werd het tijd voor hot chocolate met iets lekkers, het derde uur was er om na te denken en te mijmeren, te genieten van de sfeer, en de volgende twee uur stopte ik de dopjes van de i-pod in mijn oren. In de schijnwerper van de maan dirigeerde ik vol overgave het orkest van Susan Boyle, swingde ik enthousiast door de kuip op de muziek van Johny Cash en zong ik luidkeels mee met Ede Staal. Dat klonk nergens naar, maar mijn enige toeschouwer was de maan met nog maar 1 oog en die vond het wel amusant, hij lachte in elk geval de hele nacht mij toe. Juist die maan boezemde veel ontzag in, zo helder en ontroerend in combinatie met en voor mij nu onlosmakelijk gekoppeld aan de prachtige stem van Susan Boyle en aan de mensen van wie we de cd kregen..
Bij Frits gaat het m.n. om deze nachtelijke oversteken. Ook hij geniet met volle teugen en zingt boven de golven uit. De zee is vooral leeg. Heel af en toe zie je een ( volgens Frits) stormvogel, ze lijken in elk geval op een 'Noordse stormvogel' maar dan veel slanker en met langere vleugels.
In de laatste perfecte nacht waarbij de fok en de genua 24 u onveranderd uitgeboomd waren, zag ik om 4 u de eerste lichten van de vuurtoren op Porto Santo met nog 22 M te gaan. Als dan het eerste land in zicht komt gaat er een soort vreugedegolf door je heen: dit is gelukt. We zijn nog nooit zo ver zuidelijk geweest en het voelt niet meer als "op vakantie" zijn. Het is nu ?cht sabbatical.
Porto Santo ligt te blinken in de zon, het regent er bijna nooit in tegenstelling tot het hoofdeiland Madeira maar dat vinden wij niet echt een bezwaar. Het water is nu aangenaam lauw en glashelder. Frits is nu niet meer te houden.
We gaan dit droge eiland van gelige rotsige bergen en okergeel strand verkennen en dan volgt Madeira.
P.S. met mijn rug en knie gaat het beter maar het blijven nog zwakke plekken.

Liefs voor iedereen
Marleen en Frits

1 reacties:

Anonymous Lonneke zei...

Lieve schatjes!

Stijn: Hier is het donker, koud en nat! Ruilen??
Lonneke: Ik mis jullie. Neem de dolfijnen mee naar het Carieb. Dan komen wij gauw.
Alles gaat hier goed en laat paps maar veel kusjes geven op je rugje en knietje! Dan neem ik het over een paar maanden wel over!

Aller dikste kus

Stijn en Pon

augustus 30, 2010 9:28 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage