donderdag, augustus 19, 2010

verhaal 4

Verhaal 4 17 aug '10 Van Vigo naar Lissabon.we

In Vigo hadden we telefonisch contact met een bedrijf dat het reddingsvlot kon keuren. Alles werd vlot en zeer correct afgehandeld. Dus Maarten, je krijgt een goedgekeurd vlot terug. We hebben in die dagen de stad Vigo een beetje verkend. Er is een zeer oud en gezellig stadsdeel met smalle steile straatjes met grauwe huizen vanwege het eeuwenoude straatvuil. We waanden ons een beetje in de Middeleeuwen. We merkten dat ze overal bezig waren met werkzaamheden aan het wegdek en gevels werden als nieuw gezandstraald. Woensdag 11 aug. lagen we weer aan de overkant voor anker toen we telefoon kregen van Frits Dubois dat ze vlakbij waren bij Islas Cies. Ze zaten in een dikke mist. Waar wij ankerden was het prachtig warm weer maar we keken richting zee tegen een dikke muur van mist aan. Een paar uur later kwam de Bella Ciao met Frits en Reinhilde inderdaad uit de muur te voorschijn. Sindsdien varen we samen naar volgende havens en trekken er samen op uit.
Frits D. had zijn beide gasflessen leeg en zat dringend verlegen om gas, en anders Reinhilde wel. Volgens Monica van de havenreceptie in Vigo was het een eind lopen, maar wel te doen. Na ruim een half uur lopen met de gasflessen waren de meningen over de juiste weg verdeeld. Frits vroeg het aan twee landarbeiders. Ze krabden zich op het hoofd, konden het niet uitleggen maar lieten wel doorschemeren dat het nog ver was. Het leek hen makkelijker om Frits mee te nemen in de auto om samen de flessen te laten vullen. Frits D., Reinhilde en ik bleven bij het landje om op hun spullen te passen. Frits D. , die niet stil kan zitten nam hun werk over. Een lachende Frits was een half uur later weer terug met volle flessen die we nog wel een half uur terug naar het strand moesten dragen. In de bijboot terug tegen de golven in werden we alle vier kletsnat. Dat was ons bad voor die dag.
In Baiona lagen we vlak achter de pier op de Griekse manier: Frits D. had vooraan het anker er in en achter had hij een lange lijn uitgebracht naar de pier. Zo lag hij goed verankerd en konden we naast hem aanleggen. We hebben er heerlijk gewandeld om het fort, wat festiviteiten ( dans en oude werktuigen) om het thema " brood van Gallicia " meegemaakt, lekkere tapas geproefd, ook bij Reinhilde aan boord , een schildersmarktje met hele mooie aquarellen bewonderd en de jongens gingen ter controle de mast in.
Bij de receptie van het havenkantoor lag inderdaad ons pakje uit Nederland met het computeronderdeeltje klaar. Het weer is niet warm meer ( rond 25 gr) en 's avonds en 's morgens is het echt fris, zeker op het water. Daarom besloten nu snel naar het zuiden te gaan. Op 15 aug. namen we afscheid van Spanje en gingen we in Portugal bij Lexoes ( spreek uit: Lesjoingsj) voor anker. Met z'n viertjes hebben we een dag in Porto rondgelopen. Een echte aanrader. Wat een mooie, gezellige en sfeervolle stad. Ik heb er rondgelopen met ogen op steeltjes en alles opgezogen en op foto vastgelegd. Bij terugkomst bij de boot waren we omsingeld door industrie-achtige boten met kranen en buizen.Opeens leek het alsof we beschoten werden en we doken weg voor het spervuur van onderwaterkanonnen. Het gevoel dat ik in een schuilkelder zat bekroop mij, passend bij het boek dat ik lees . ( Haar naam was Sarah). Een hartverzakking nabij stormden we beiden uit de rompen naar boven denkend dat de boot geraakt was.
Met ons was dus niets aan de hand gelukkig maar vanaf die omringende schepen werden onder water ontploffingen tot stand gebracht i.v.m. baggerwerkzaamheden. De hele nacht werd er door gewerkt en om 8 u 's morgens werden we gewekt door het eerste spervuur. De boot zat onder een laag zwarte roetaanslag, het water was ijzig koud, teveel lawaai. dus wegwezen. Frits had bij Frits D en Reinhilde een visplankje gemaakt met visjes en haakjes Het plankje hapt onder water en binnen een kwartier haalden we 4 makrelen boven. Ze smaakten heerlijk. en Bij Aveiro vonden we een rustig ankerhoekje bij een klein vissersdorpje waarvan alle mannen hetzij in bootjes, hetzij met hengels op de pier aan het vissen waren. De bootjes worden hier tussen palen geparkeerd.
Frits en ik zijn toe aan warmer weer en warmer zwemwater. We zijn vanuit Aveiro een nacht doorgevaren en liggen nu op de Taag bij een klein strandje voor anker. We hebben uitzicht op de Ponte 25 de Abril over de Taag bij Lissabon en we zijn weer met z'n tweetjes. Het was een rustige nacht met noordwestenwind 3. Helaas dus vochtig van de mist. De hele nacht opgelet voor vissersboten. Alles liep gesmeerd en als beloning werden we een paar keer getrakteerd op dolfijnen. Maar vanmorgen na het ontbijt waren we getuigen van iets heel speciaals: een grote groep dolfijnen sprong en danste voor en langs de boot en zigzagde tussen de rompen. Niets bijzonders, totdat. 1 dolfijn kwam steeds half uit het water en hamerde toen hard met zijn snuit op het wateroppervlak, waarschijnlijk om vis op te jagen. Verderop zagen we vissen opspartelen en een groep Jan van Genten dook er pijlsnel en bijna verticaal op af. Maar nu komt het nog: een aantal dolfijnen waren niet te verleiden tot lekkere hapjes. Ze bleven bij de boot en gingen op hun rug zwemmen met hun witte buik naar boven vlak onder water. We dachten aan een of andere gymoefening, totdat we zagen dat een andere dolfijn met zijn buik op de andere buik ging liggen. Buik aan buik zwommen ze een paar seconden verder. Het was geen toevallige act. De een na de andere dolfijn dook op een witte buik. Of was het steeds dezelfde? Wat een schouwpel en we zaten er met onze neus bovenop. Ze lusten er wel pap van. Is het nu paartijd?
Ik besef dat het de laatste vakantieweek is voor jullie. We wensen jullie een goede start en veel werkplezier.