donderdag, oktober 14, 2010

10

Verhaal 10 Wind, Zon, Sal, Oceaan. We komen er aan !

Op 9 oktober vertrokken van Las Palmas naar de Kaap Verdische eilanden 800 Mijl verderop met als bestemming het eiland Sal.. We gaan uit van 7 tot 8 dagen op zee.

"Op weg naar het eiland Sal,
Benieuwd wat het ons brengen zal.
De eerste nacht is rustig en donker,
Slechts sterrengeflonker.
Een wirwar van sterren boven mijn hoofd verspreid,
Ik raak de sterrenbeelden kwijt.
Waar is het maanmannetje?
Waar is Grote Beer met zijn pannetje?
Gisteren heb ik hem nog gezien,
Zijn pannetje schepte bijna water,
Zou hij verdronken zijn misschien? "
Begeleidende muziek: The Cambridge Singers: "Lighten our Darkness."

We krijgen een gast aan boord. Hij is elegant en charmant, goed figuur en lief koppie. De eerste dag zit hij rustig om zich heen te kijken, de tweede dag vermaakt hij zich op het voordek. Frits noemt hem "Tinus Tortelduif". Ik kies gezien zijn elegante voorkomen voor "Christophe". En stel dat het een vrouwtje is dan heet ze "Juliëtte".
Na twee dagen gezelschap is hij 's nachts opgeschrikt en weg gevlogen zijn ondergang tegemoet. Dom dom duifje. Maar hoe kon hij ook weten dat er op Sal een palmboom op hem wacht. Hij kwam 60 M ten zuiden van Gran Canaria en 100 M uit de kust van Marokko aan boord.

"Het zwart van de wolken raakt het zwart van de zee.
Deze derde nacht alleen voor ons twee.
Geen vogel, geen vis, geen schip in de buurt,
Geen maan die om het hoekje gluurt.
Over het water een zwakke streep licht,
Van een verre planeet wellicht.
De boot gaat als een speer,
Op de teller 9 knoop of soms wel meer.
Een vallende ster met vuur aan zijn staart,
Ik blaas hem uit als de kaarsjes op mijn verjaardagstaart.
Een ster die knippert komt naar beneden,
Ach nee, het is een vliegtuig ergens opgestegen lang geleden.
Het kan zijn dat ik het me verbeeld,
Maar is het Orion die daar een knipoog uitdeelt?
Een knipoog van sterrenbeeld Orion
Aan catamaran Salon. "
Begeleidende muziek: Stef Bos, Katie Melua, Porkcd, Emmy Louharris, en vele anderen

Voor de kust van Mauretanië dient zich een nieuwe gast aan. Het is Zaza de zwaluw die door de deur naar binnen vliegt. Hij vliegt door de rompen en schept er plezier in om in en uit te vliegen.
Terwijl we zitten te eten gaat hij in de keuken zitten en poseert voor de camera. Hij fladdert "de bijkeuken" in en zoekt daar een plek om te slapen.
Bij het ontbijt de volgende morgen komt hij slaapdronken aanvliegen en landt op de kaartentafel. Hij kan zich blijkbaar niet herinneren waar de deur ook alweer was. Frits, ook altijd begaan met "wat vliegt daar?", helpt een handje. Hij blijft nog een poosje bijkomen op de giek, maar dan is ook hij verdwenen.

"Een nieuwe dag verjaagt de nacht,
Ik had niets anders verwacht.
En in het roze ochtendgloren,
Worden wonderlijke wolkenfiguren geboren.
Een damesschoen met een hoge hak,
Een beertje zittend op een tak.
Een meisje dat mooie bloemen plukt,
Een man met een baard die voorover bukt.
Een schildpad steekt zijn kop ver uit,
Een zeehond met een gekke snuit.
Een olifant op zijn buik, de slurf omhoog,
En water dat spuit met een grote boog.
Een dinosaurus met drie bulten op zijn rug,
En boven dit alles zweeft een enorme mug.
Maar de wolken veranderenen de mug valt uiteen,
Hij is nu een knop met bloemblaadjes er omheen.
Ik ben in een fantasiewereld beland,
De schildpad geeft de zeehond een hand."
Begeleidende muziek: Neil Diamond: "Jonathan Livingstone Seagull"

Nog twee nachten te gaan ofwel nog 160 Mijl.
Liefs, Marleen en Frits

4 reacties:

Anonymous Anoniem zei...

Hallo nachtwakers,

Marleen, wat maak je mooie gedichten! Misschien een idee om er tekeningen of kleine schilderijtjes bij te maken en later, als jullie terug zijn, er een boekje van te maken? Mijn zus doet dat ook van allerlei leuke dingen die ze meemaakt op school. Ze laat in eigen beheer een boekje drukken en verkoopt dat of geeft het cadeau aan familie of vrienden met verjaardagen.
Het open atelier loopt prima: wekelijks zijn er 10, gisteren zelfs 12 schilders. Druk dus, maar wel leuk en zeer gezellig!
Groetjes
Hansje

oktober 15, 2010 2:26 p.m.  
Anonymous Lonneke zei...

Mam,

De gedichten zijn zo ontroerend mooi... geen woorden voor.

Je mag er van mij zo nog velen maken!

Hele dikke kus

oktober 17, 2010 9:10 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Hoi Marleen,
Zo te zien ben je goed verwend op je verjaardag.De felicitatie voor je verjaardag kwam er 2 keer op te staan, omdat ik niet wist of ik het goed had gedaan(was vergeten naar beneden te scrollen), maar beter 2 keer gefeliciteerd dan helemaal niet toch? Bij je laatste mooie gedicht moest ik gelijk aan Boudewijn de Groot denken en zijn liedjes, die lang geleden nog werden geschreven door Lennaert Cohen. Mooie gedichten maak jij. Weer met een jaloerse blik gekeken naar de foto's en genoten van de verhalen.
groetjes van je collega Francina Roodink.

oktober 18, 2010 4:48 p.m.  
Anonymous Anoniem zei...

Hallo!
Een beetje aan de late kant, maar natuurlijk alsnog van harte gefeliciteerd!!! Goed, beter laat dan nooit...Ik heb er niet aan gedacht, al heb ik het achteraf wel op de kalender op Pork zien staan...Ik zal maar eerlijk zijn, ik heb al een paar weekjes niet meer op de site gekeken. Ik heb inmiddels de schade weer ingehaald en ben weer geheel op de hoogte. Leuk hoor allemaal!! Wat een belevenissen en wat een creativiteit...
Zelfs m'n opa volgt jullie al op de website, hij vindt het maar wat interessant, ook al kent hij jullie helemaal niet...
Hier gaat alles prima. Ik heb laatst even wat spulletjes opgehaald, nadat ik contact met Jans heb gehad. Ik heb de logo-artmappen en het Dyspraxieprogramma hard nodig! Heerlijk om het zo bij de hand te hebben trouwens! Het loopt prima eigenlijk, hier en daar wat krapte in de planning, maar daar komen we wel weer uit. Leuk hoor, al die lieve kindjes!
Geniet ervan, heel veel plezier!
Groetjes van Mirjam :)

oktober 18, 2010 8:06 p.m.  

Een reactie posten

Aanmelden bij Reacties posten [Atom]

<< Homepage